Intopit.dk bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte, antager vi at du godkender og er tilfreds med vores cookies-politik.
Vi har samlet en række spørgsmål og svar, så du kan komme godt fra start med hverdagen i elbil eller elvarevogn.
Med ladeboks derhjemme betaler din arbejdsgiver alle omkostninger til installation og abonnement. Du får også ladebrik til E.ON Drive ladenetværket
Har du ikke plads til ladeboks, får du en ladebrik, der giver dig adgang til E.ON Drive ladenetværket – et af landets største.
Gode tips
- Strømmen er ofte billigere, når du oplader om natten. Indstil starttidspunktet for opladningen i bilen eller via bilens app.
- Lader du på en offentlige ladestander, så flyt bilen, når du er færdig med at lade. Det er go’ ladestil.
- Lader du i netværket, er det ofte nok at lade til 80 %. Derefter går opladningen langsommere.
Opladning hjemme
Hvordan oplader jeg hjemme?
Vores autoriserede elinstallatører sætter ladeboksen op, og gør den klar til brug.
Sådan oplader du:
- Sæt ladekablet i ladeboksen og elbilen
- Herefter lyser ladeboksen grøn og opladningen er i gang. Har du indstillet ladeboksen til at oplade på et bestemt tidspunkt, lyser ladeboksen blåt indtil opladningen igangsættes.
Hvordan modtager jeg strømgodtgørelse?
Vi installerer ladeboksen hos dig, og du betaler selv for udgiften til strøm løbende. Til gengæld får du strømgodtgørelse fra E.ON Drive på 1,80 kr. pr. kWh for de kWh, der er brugt til opladning. Vi indsætter en måler i ladeboksen, der registrerer dit forbrug.
VIGTIGT:
For at modtage strømgodtgørelsen automatisk skal du være tilmeldt Betalingsservice. Ved tilmelding skal du bruge dit kundenummer. Du kan tilmelde dig til Betalingsservice her.
Hvem betaler for opladning til firmabilen?
Din arbejdsgiver betaler for køb af ladeboks inkl. installation, samt det løbende abonnement for opladning. Der afregnes pr. kWh der oplades hjemme hos dig.
Som medarbejder betaler du for dit eget strømforbrug på ladeboksen derhjemme. Samtidig modtager du automatisk strømgodtgørelse fra E.ON Drive på 1,80 kr. pr. kWh.
Hvornår er det bedst at oplade bilen?
Der er stor forskel på, hvornår strømmen er billigst i løbet af dagen og natten.
Vi anbefaler, at du downloader en app, hvor du kan følge prisen på strømmen et døgn frem. Ofte tilbyder din el-udbyder en app, der kan vise dette. Ellers kan du downloade “Watts”-appen, som viser vejledende kWh-priser på el.
Hold øje med elprisen, og sæt din bil til opladning, når det er billigst. Det kan godt betale sig. Du får strømgodtgørelse fra E.ON Drive på 1,80 kr. pr. kWh – men nogle gange kan du oplade om natten eller midt på dagen i weekenden til under 1,50 kr. pr. kWh. Så tjener du en smule på din opladning.
Hvem må lade på min ladeboks?
Ladeboksen må kun benyttes til opladning af firmabilen. Det er desværre ikke muligt at oplade din private elbil på ladeboksen, da strømforbruget godtgøres igennem din erhvervsaftale.
Du kan læse mere om vores ladeboks abonnementer til privatkunder her.
Hvad gør jeg, hvis der er fejl på ladeboksen?
Hvis du oplever problemer med opladning på ladeboksen derhjemme, kan du prøve følgende:
- Sluk for strømmen til din ladeboks på dit HFI-relæ
- Det vil være markeret på HFI-relæet, hvilken gruppe der hører til din ladeboks. Du behøver ikke slukke for strømmen til hele huset
- Lad strømmen være slukket et par minutter
- Tænd for strømmen igen og vent ca. 5-10 minutter til ladeboksen er connected igen
- Nu bør din ladeboks fungere igen
Hvis du stadig oplever problemer, så ring til vores Kundeservice på 70 27 05 77, eller fejlmeld ladestanderen her.
Hvad sker der med ladeboksen, hvis medarbejderen stopper?
Hvis medarbejderen stopper, anbefaler vi, at virksomheden overdrager ladeboksen til medarbejderen. Herefter kan medarbejderen indgå en privat aftale med E.ON Drive om et ladeabonnement.
Ny ladeboks til den nye medarbejder kan bestilles nederst på siden. Den betales af virksomheden.
Jeg skal flytte - hvad så med ladeboksen?
Ny ladeboks til den nye adresse kan bestilles nederst på siden. Den betales af virksomheden.
Opladning i E.ON Drive netværket
Hvordan oplader jeg i ladenetværket?
Du finder din nærmeste ladestander på kortet her.
Sådan lader du:
- Sæt ladekablet i ladestander og elbil
- Scan din E.ON ladebrik på ladestanderen
- Herefter lyser ladeboksen blå og opladningen er i gang
På offentlige ladestandere er der ikke fastmonteret et kabel, derfor skal du have dit eget kabel med.
- Lyser laderen grøn er den ledig.
- Lyser laderen blå er den i brug.
- Lyser laderen rød kan du fejlmelde den her.
Hvor kan jeg oplade min elbil?
Du kan se alle E.ONs by-, hurtig- og lynladere i Danmark og Europa på kortet over ladestandere her.
Husk at bruge ladebrikken, så er du sikret prisen, du betaler i dit abonnement.
Tre typer ladestandere:
- Byladere kan lade med 11/22 kW
- Hurtigladere kan lade med 50 kW
- Lynladere kan lade med 175 kW
Det er størrelsen på bilens batteri, der afgør, hvor hurtigt bilen lader op.
Hvordan betaler jeg med mit E.ON-ladekort på andre netværk (roaming)?
Vær opmærksom på, at når du bruger dit E.ON Drive ladekort på andre netværks ladestandere, indgår det IKKE i dit abonnement.
Du kan godt bruge dit E.ON Drive ladekort på andre netværks ladestandere – både i Danmark og i udlandet. Det betyder, at du har adgang til mange andre offentlige standere end E.ON Drives.
Den mulighed er god at have i baghånden, hvis du en dag står med næsten tomt batteri ved et andet netværks ladestander, men roaming på andre ladere koster ekstra og kan føre til relativt store ekstraregninger.
4 ting, du skal vide, inden du roamer med dit E.ON-ladekort:
- Opladning på andre netværk indgår ikke i dit abonnement.
- Du betaler for roaming via din normale E.ON-regning.
- Vi har ingen kontrol over prisen.
- Du kan risikere at betale gebyr for roaming.
Kør efter vores standere
På vores kort over E.ON Drive ladenetværket kan du finde nærmeste ladestander.
Hvad gør jeg, hvis der er fejl på ladestanderen i netværket?
Hvis du oplever, at opladningen er gået i stå, mens du har været væk, eller opladning ikke kan startes, kan det skyldes, at ladekablet og selve stikket kan være slidt og trænger til at blive skiftet. Små hakker i den yderste ring på stikket kan betyde at stikke ikke kan komme helt i bund på ladestanderne, og så kan opladning ikke startes eller bliver ustabil.
Der kan være forskellige årsager til, at du oplever problemer i forbindelse med opladningen, og her kan du få svar på det, du måske oplever:
1) Hvorfor lyser E.ON-ladestanderen rødt?
Der kan være 3 årsager til, at ladestanderen lyser rødt:
Den er offline. Det betyder, at den ikke har forbindelse til os. Alle vores kommandoer bliver sendt via mobilsignal, så når en stander er offline, kan vi ikke genstarte eller fixe den fra vores kundecenter eller tekniske afdeling. Standeren kan heller ikke verificere ladekort, når den er offline. Men den har en indbygget hukommelse. Har man benyttet standeren før, er der stor chance for, at den virker – simpelthen, fordi den kan huske ladekortet fra sidste opladning.
Der er en stikfejl. De opstår, hvis kablet ikke skubbes helt ind – eller trækkes for hurtigt ud. Vi kan løse det fra Kundeservice ved at reboote standeren. Forbliver fejlen der, er stikket ødelagt, og vi skal have en tekniker afsted.
Der mangler strøm. Hvis standerens sikringer af en eller anden årsag er slået fra, skal vi have en kørende tekniker på banen.
2) Mit ladekabel sidder fast i ladestanderen
Hvis du oplever problemer med at frakoble dit ladekabel efter endt opladning, kan du gøre følgende:
- Tjek først, at ladekablet sidder helt fast i standeren, inden du holder ladekortet hen over kortlæseren og frakobler kablet.
- Hvis nogen har forsøgt at fjerne kablet under din opladning, kan selve kablet være trukket lidt ud af ladestanderen, og så kan kortet ikke stoppe opladningen.
Oplever du problemer ved en offentlig ladestander, så ring til E.ON Drive Infrastructure, der står for alle vores offentlige ladestandere: Kundeservice 31 43 88 88.
Har du problemer med ladestander derhjemme, så ring til E.ON Drive Kundeservice på 70 27 05 77.
Du kan også skrive til os – fejlmeld ladestanderen her.
Hvem må lade med min ladebrik?
Dit abonnement og din ladebrik tilhører den bil, din arbejdsplads stiller til rådighed.
Du kan bestille et gratis ladekort her, hvis du har en anden elbil i husstanden. Med et E.ON ladekort kan du lade på vores ladestandere i Danmark og Europa til samme pris.